Μαρία Κουσουνή «Οι “Καρμενσίτας” είναι η χαρά της ζωής»
Η Χορογράφος και Α’ Χορεύτρια του Μπαλέτου της Λυρικής υπογράφει την πρώτη παράσταση που συνδυάζει μπαλέτο και όπερα για παιδιά.
Συνέντευξη στη Μαρία Τσιλιμιδού
«Να βλέπεις τη ζωή όπως τότε που ήμασταν παιδιά». Η Μαρία Κουσουνή το πιστεύει και το ακολουθεί. Και το μεταφέρει επί σκηνής με τους «Καρμενσίτας» στο Θέατρο «Ολύμπια». Ο λόγος για τη φετινή παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για παιδιά με μια… πολύχρωμη παράσταση που ανεβάζει ψηλά τον πήχη των θεαμάτων για όλη την οικογένεια.
Σήμερα
Η θετική αύρα και αισιοδοξία που χαρακτηρίζουν την Μαρία Κουσουνή καθρεφτίζονται στην πρώτη της ολοκληρωμένη χορογραφία. Καταφέρνει ν’ αποδώσει έναν εμπνευσμένο και πρωτότυπο συνδυασμό όπερας και μπαλέτου -εύληπτο ακόμη και από τις προσχολικές ηλικίες- υπό τη μουσική της διάσημης «Κάρμεν» του Ζωρζ Μπιζέ. Στη διάρκεια των «Καρμενσίτας» η σκηνή του «Ολύμπια» μεταμορφώνεται σε πάρκο, ένα κυριακάτικο πρωινό. Ένα κορίτσι με το μπαλόνι του, ένα αγόρι με το γιογιό του, παρέες παιδιών, πρόσκοποι και ηλικιωμένοι θαμώνες πρωταγωνιστούν σ’ ένα έργο που υμνεί την αθωότητα, τη φιλία, την αλληλεγγύη. Σαν να είναι φτιαγμένο από τους ίδιους τους μικρούς θεατές του, με τους δικούς τους κώδικες επικοινωνίας, δράσης και αντίληψης. Με τις σωστές εναλλαγές χαράς και συγκίνησης μέσα από κλασικό και σύγχρονο χορό, λυρικό τραγούδι και λόγο.
«Ποτέ δεν είχα φανταστεί ότι η πρώτη μου ολοκληρωμένη δουλειά θα ήταν για την Παιδική Σκηνή της Λυρικής και μάλιστα μαζί με όπερα. Ήταν μια δύσκολη αποστολή που στην αρχή με φόβισε. Εξελίχθηκαν, όμως, όλα τόσο ιδανικά χάρη στην έμπνευση που νιώσαμε όλοι οι συντελεστές και τη διάθεση να μπούμε στον κόσμο και την ψυχολογία των παιδιών», μας λέει η Μαρία Κουσουνή. Η τρυφερή χορογραφία της «Don’t forget to play» στο πλαίσιο της «Ανοιχτής Πρόβας Νέων Χορογράφων» της ΕΛΣ, το 2013, έδωσε το έναυσμα για τη φετινή παράσταση. Κεντρικά πρόσωπα και τότε ένα κορίτσι και ένα αγόρι σε μια παιδική χαρά, να συναντιούνται τυχαία, να γίνονται φίλοι, να μεγαλώνουν, να γερνούν. «Ήξερα ότι ήταν μια ιδέα που ήθελα ν’ αναπτύξω εντάσσοντας κι άλλους χαρακτήρες. Αρχικά έψαξα να βρω ποια μουσική θα ήταν η κατάλληλη να διηγηθεί μία όμορφη παιδική ιστορία. Στην πρώτη χορογραφία είχα χρησιμοποιήσει τη «Χαμπανέρα», γεγονός που μ’ έκανε τελικά να επικεντρωθώ στη γνωστή και αγαπημένη «Κάρμεν» του Μπιζέ. Ένα έργο που έχουν ανεβάσει σπουδαίοι χορογράφοι σε διαφορετικές εκδοχές, από πιο κλασικές μέχρι πιο σύγχρονες και μινιμαλιστικές. Αισθάνθηκα, λοιπόν, την ελευθερία να δημιουργήσω επάνω στη μουσική με τον τρόπο που εμείς στον χορό φανταζόμαστε, μέσα από μελωδίες που δίνουν εικόνες ανάλογες με την ιστορία. Η ιδέα αγκαλιάστηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή της ΕΛΣ, Μύρωνα Μιχαηλίδη. Ήταν δική του πρόταση ν’ ανέβει στην Παιδική Σκηνή συνδυάζοντας μάλιστα για πρώτη φορά μπαλέτο με όπερα.»
Κι αν σε κάποιους ακούγεται κάπως δυσνόητο όλο αυτό για τα πολύ μικρά παιδιά, η κ. Κουσουνή σπεύδει να καθησυχάσει. «Η ευθύνη ήταν μεγάλη. Γι’ αυτό έγινε νέα ενορχήστρωση με διαφορετικά όργανα παραπέμποντας σε ήχους γνώριμους στα παιδικά αφτιά. Τα σκηνικά πλημμύρισαν με όμορφα χρώματα, ενώ η κίνηση των χορευτών δεν φαντάζει σαν κάτι απόμακρο, όπως το κλασικό μπαλέτο. Άντλησα έμπνευση από τις κινήσεις των ίδιων των παιδιών, στήνοντας μια χορογραφία σύγχρονη και εκφραστική, γεγονός που -όπως καταλαβαίνετε- δυσκόλεψε αρκετά τους χορευτές.» Υπάρχει, όμως, η παιδεία στο ευρύ κοινό ώστε να υποστηρίξει τόσο φιλόδοξες παραγωγές. «Λείπει αρκετά από την Ελλάδα το μουσικό θέατρο κι όλοι έχουμε ευθύνη γι’ αυτό», παραδέχεται η Μαρία Κουσουνή. «Γίνονται, κατά διαστήματα, σημαντικές προσπάθειες και τον τελευταίο καιρό ακόμα περισσότερες. Οι ”Καρμενσίτας”, πάντως, είναι κάτι τελείως διαφορετικό απ’ ό,τι έχει ανέβει μέχρι τώρα. Δεν είναι ούτε μιούζικαλ, ούτε παιδική παράσταση, ούτε μόνο χορός ή τραγούδι. Μάλλον έχουμε φτιάξει μια… δική μας κατηγορία θεάματος. Ανοίγουμε ένα δρόμο που σύντομα θα δείξει, πιστεύω, πόσο αγαπητός μπορεί να γίνει από όλους.»
Χθες
Για την Μαρία Κουσουνή -πρώην σολίστ της Κρατικής Όπερας της Βιέννης και του Μπαλέτου του Αμβούργου δίπλα στον σπουδαίο Τζον Νόυμαγερ και νυν πρίμα μπαλαρίνα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής- η αφοσίωσή της στο χορό υπήρξε αδιαπραγμάτευτη από τότε που θυμάται τον εαυτό της. «Ήταν κάτι που το είχα πάντα μέσα μου βαθιά. Μικρό κοριτσάκι μ’ έβλεπε η μαμά μου κάθε φορά που έβαζε κλασική μουσική να προσπαθώ χορεύοντας να εκφράσω αυτό που άκουγα. Όταν πρωτοείδα στην τηλεόραση κλασικό μπαλέτο μαγεύτηκα. Και τότε κατάλαβε πως πρέπει να με πάει σε μια σχολή. Δεν αποφάσισα ν’ ασχοληθώ με το χορό. Ήταν απλά δεδομένο, από την πρώτη μέρα που πήγα στη σχολή. Ακόμα τη θυμάμαι… Μεγαλώνοντας είδα ότι είχα και τις σωματικές ευκολίες.» Με την αέρινη και στιβαρή συνάμα ερμηνεία της έχει σημαδέψει μερικές από τις σημαντικότερες παραστάσεις κλασικού και σύγχρονου χορού των τελευταίων ετών διαγράφοντας μια εντυπωσιακή πορεία τόσο εντός, όσο κι εκτός Ελλάδας. Τη ρωτάω για τις δυσκολίες του επαγγέλματος, τη σκληρή δουλειά που απαιτεί, τις εξαντλητικές ώρες προβών. Η απάντησή της αποστομωτική «Θυσίες κάνεις όταν αναγκάζεσαι για κάτι. Όχι όταν το αγαπάς τόσο πολύ. Είμαι ένας τυχερός άνθρωπος λοιπόν και απόλυτα συνειδητοποιημένος εξαρχής. Ποτέ δεν αισθάνθηκα ότι έκανα θυσίες. Όλη μου η ζωή προσαρμόστηκε γύρω από τον χορό με φυσικό τρόπο, χωρίς να νιώθω πως στερούμαι κάτι άλλο, μια βόλτα, φαγητό, διακοπές. Να φανταστείτε είχα ζητήσει από τους γονείς μου να μην πηγαίνω το καλοκαίρι στο χωριό, αλλά να παρακολουθώ σεμινάρια χορού. Μου έλειπε, ακόμα και στις διακοπές.» Και η εργασιακή ανασφάλεια, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα με όχι ιδιαίτερη παράδοση στο είδος; «Δυστυχώς στα χρόνια της κρίσης μόνο η Λυρική υπάρχει. Παλαιότερα δραστηριοποιούνταν πολλές ομάδες χορού, γίνονταν παραστάσεις, δίνονταν επιχορηγήσεις. Είναι εξαιρετικά δύσκολες πια οι συνθήκες για τους καλλιτέχνες. Ελπίζω η πολιτεία να μεριμνήσει. Ακόμη και η επιλογή να φύγουν στο εξωτερικό, εξαιτίας της οικονομικής ύφεσης, φαντάζει όνειρο μακρινό. Ένας νέος χορευτής για να πάει σε οντισιόν στην Ευρώπη χρειάζεται χρήματα καθώς θα χρειαστεί να παραμείνει εκεί για αρκετό καιρό. Ειδικά στις νέες κοπέλες υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός.»
Αύριο
Οι παραστάσεις των «Καρμενσίτας» θα συνεχίζονται μέχρι τον Απρίλιο με ξεχωριστές διανομές στους σολιστικούς ρόλους. Όσο για τη δημιουργό τους, την Μαρία Κουσουνή, αναμένει πολλά μέσα στο 2016. Το διορισμό νέου Διευθυντή Μπαλέτου -μετά την ολοκλήρωση της θητείας του Ρενάτο Τζανέλα- μια νέα χορογραφία που θα επιμεληθεί ο διαπρεπής στο εξωτερικό Αντώνης Φωνιαδάκης και, κυρίως, τη μεταστέγαση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο Φάληρο. «Θ’ ανοίξει νέους δρόμους και προοπτικές. Ο χώρος που τώρα ολοκληρώνεται είναι καταπληκτικός. Όλος ο κόσμος πιστεύω θα θέλει να έρθει. Ένα κτίριο πραγματικό στολίδι γεννιέται στην καρδιά της κρίσης για να μας γεμίσει χαρά και αισιοδοξία».
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
–
Περισσότερες πληροφορίες για τους «Καρμενσίτας» πατήστε ΕΔΩ.
Φανταστικές φώτο
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!