Γιώργο Χατζηπαύλου: «Στόχος είναι να συνδέσω μικρούς και μεγάλους μέσα από το γέλιο»
Συνομιλήσαμε με τον Γιώργο Χατζηπαύλου, τον ταλαντούχο και γνώριμο σε όλους κωμικό και δημιουργό παραστάσεων stand-up comedy, για την απόφαση του να καταπιαστεί με μια παράσταση stand-up comedy για παιδιά αυτή τη φορά, αλλά και την ανάγκη του να ενώνει τους ανθρώπους μέσα από το γέλιο.
Από την Ελίζα Κυρτσόγλου
Ε.Κ.: Πώς αποφασίσατε να κάνετε ένα Stand-up Comedy για παιδιά;
Γ.Χ.: Με ενδιέφερε να εξερευνήσω το πεδίο, που έχει να κάνει με το τι είναι αυτό που κάνει τους μικρούς και τους μεγάλους να γελάνε ταυτόχρονα. Επιπλέον, ήθελα να κάνω κάτι για να το δει ο γιος μου πολύ νωρίτερα από την ηλικία που «επιτρέπεται» να δει κάποιος Stand-up Comedy, που είναι μετά την ηλικία των 15 με 16. Τρίτον ήταν πως δεν υπάρχει κωμωδία για παιδιά. Αν και υπάρχουν πολλά έργα, ταινίες, βιβλία που έχουν πολλά στοιχεία κωμωδίας, αλλά κάτι που να είναι κωμωδία όπως την εννοούμε οι ενήλικες είναι δυσεύρετο. Το stand-up έχει από μόνο του αυτή τη δομή, όπου κάθε οχτώ με δέκα δευτερόλεπτα πρέπει να φέρνεις ένα αστείο. Ήθελα λοιπόν να δώσω στα παιδιά και στους γονείς τους αυτή τη δυνατότητα. Να καταλάβουν πως υπάρχει ένα είδος που σε κάνει να γελάς κάθε οχτώ με δέκα δευτερόλεπτα.
Ε.Κ.: Πόσο δύσκολο είναι να προσαρμοστεί το χιούμορ του Stand-up comedy για το παιδικό κοινό;
Γ.Χ.: Το stand-up comedy, δεν είναι μια κωμωδία με ενήλικη γλώσσα είναι ένα είδος θεατρικής κωμωδίας όπου ο κάθε κωμικός επιλέγει τα θέματα που θα μιλήσει. Επομένως δεν προϋποθέτει οποιαδήποτε βωμολοχία, αλλά χρησιμοποιούμε σε αυτό το είδος την καθομιλουμένη γλώσσα. Καθώς η καθομιλουμένη είναι πολύ διαφορετική όταν απευθύνεσαι στο παιδί απ ’ότι στον ενήλικα, το ίδιο γίνεται και στο κείμενο του stand-up comedy. Στον ενήλικα μπορείς να μιλήσεις πολύ πιο ελεύθερα ενώ στα παιδιά μιλάς ανάλογα όπως μιλάς πάντα σε ένα παιδί.
Ε.Κ.: Είναι εύκολη υπόθεση της επιλογής θεματολογίας για το παιδικό Stand-up comedy;
Γ.Χ.: Θα ήταν άδικο για τις παραστάσεις των ενηλικών αν απαντούσα θετικά. Γεγονός είναι πως έγινε μια οργάνωση πριν την παράσταση. Συγκεκριμένα, εγώ έβαλα ένα στόχο και μελέτησα ένα project και όταν ήταν έτοιμο άρχισα δοκιμές με Focus group με παιδοψυχολόγους, με ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί με το παιδικό θέατρο. Έκανα κλειστές κανονικές παραστάσεις με ανθρώπους που είχα καλέσει και έτσι προχώρησα στη θεματολογία. Παράλληλα σκέφτηκα ποια θέματα απασχολούσαν εμάς όταν είμαστε μικροί και έτσι προέκυψε η παράσταση. Ακολούθησα αυτή τη φορά έναν δρόμο έρευνας, ώστε να μην υπάρχει κάποιο σημείο που θα μπορούσε κάποιος να το θεωρήσει αντιπαιδαγωγικό. Μπορώ να πω πως υπήρχε μια εξτρά διαδικασία που έπρεπε να γίνει πριν από το Stand-up Comedy για παιδιά. Και φυσικά όλο αυτό έπρεπε να είναι αστείο.
Ε.Κ.: Με λίγα λόγια τι θα έχει την τύχη να παρακολουθήσει ο θεατής που θα έρθει στις παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής;
Γ.Χ.: Θα δουν μια παράσταση Stand-up Comedy όπως αυτές που συνηθίζει να βλέπει όποιος έρχεται σε αυτό το είδος, με τις διαφοροποιήσεις βέβαια που θέσαμε πριν ως προς τη θεματολογία και τη γλώσσα. Σαν περιεχόμενο υπάρχει μια κεντρική ιδέα που λέει πως οι μεγάλοι ήταν κάποτε παιδιά. Τα παιδιά θα μεγαλώσουν και θα γίνουν και εκείνα μεγάλοι και καταλαβαίνουν πως και οι γονείς τους όταν ήταν παιδιά είχαν τα ίδια θέματα που τους απασχολούσαν και τους ίδιους προβληματισμούς. Υπάρχει και μια καταγραφή για το πως ήμουν εγώ ως παιδί και θέλω μέσα από αυτό να δείξω πως δεν έχουν αλλάξει και πολύ τα πράγματα. Ακούμε τα ίδια τραγούδια, αγαπάμε τα Χριστούγεννα ασχολούμαστε με το σχολείο και τους φίλους μας. Αυτά που έκαναν τότε τα παιδιά κάνουν και τα τωρινά παιδιά. Είναι μια ματιά των παιδιών προς τους μεγάλους όταν όμως οι μεγάλοι ήταν παιδιά, και των μεγάλων προς τα παιδιά για να συνειδητοποιήσουν πως δεν έχουν αλλάξει και πολύ τα πράγματα.
Ε.Κ.: Υπάρχει διάδραση στην παράσταση;
Γ.Χ.: Όπως και στον ενηλίκων των stand-up η διάδραση είναι λιγότερο από 1%. Εδώ γίνεται περισσότερο για να προχωρήσω το θέμα. Με σκοπό να κινητοποιηθεί η σκέψη των παιδιών και να σκεφτούν με διαφορετικό τρόπο.
Ε.Κ.: Πώς αντιδρούν οι μικροί στο stand-up, που ξεφεύγει από μια καθιερωμένη παιδική παράσταση;
Γ.Χ.: Το γέλιο είναι αυθόρμητο. Αυτό που τους κάνει εντύπωση και το επισημαίνω και εγώ στην αρχή, είναι πως είναι μια παράσταση χωρίς σκηνικά και κοστούμια. Μιλάω στα παιδιά απευθείας και φυσικά πάντα μέσα από πολλά αστεία και έτσι μπαίνουν κατευθείαν στο κλίμα. Γίνεται λοιπόν σαφές εξαρχής πως θα δουν κάτι διαφορετικό. Απολαμβάνουν την παράσταση και γελούν διαρκώς με πράγματα που τα αφορούν.
Ε.Κ.: Αντιλαμβάνεστε πως οι γονείς απολαμβάνουν την παράσταση;
Γ.Χ.: Ο λόγος που μου πήρε πολύ καιρό να ετοιμάσω αυτό το εγχείρημα ήταν για να κάνω μια παράσταση που οι γονείς δεν θα βαρεθούν. Στόχος ήταν εξαρχής να είναι ενδιαφέρον και στους μεγάλους. Ως κωμικός το μεγαλύτερο ένστικτό που έχεις είναι να ακούς το γέλιο των θεατών. Αυτό μας κάνει να καταλάβουμε πως όλα πάνε καλά. Έφτιαξα μια παράσταση με γνώμονα να γελούν και οι μεγάλοι με κάθε αστείο. Στόχος είναι να συνδέσω τους μικρούς με τους μεγάλους μέσα από το γέλιο. Στην κωμωδία αυτό που θέλεις είναι σε μια αίθουσα που είναι άνθρωποι άγνωστοι μεταξύ τους να συνδεθούν. Να βρεις αυτά που τους ενώνουν για να συνδεθούν και να γελάσουν όλοι μαζί.
Ε.Κ.: Έχει γίνει ο γιος σου ο πιο μεγάλος κριτής;
Ο γιος μου είναι σχεδόν πέντε χρονών και έχει έρθει να με δει. Έχει εκτιμήσει πολλά κομμάτια της παράστασης και είναι εντυπωσιασμένος που βλέπει τον μπαμπά να κάνει αστεία και να γελούν οι υπόλοιποι. Μου λέει μετά και αυτός αστεία που έχει σκεφτεί. Ως γονιός έχεις το ένστικτό να κάνεις τα παιδιά να γελάσουν γιατί έτσι νιώθεις πως όλα πάνε καλά.
Ε.Κ.: Το κοινό με τα την καραντίνα έχει αλλάξει;
Δεν αισθάνθηκα πως έχει αλλάξει κάτι. Μου φαίνεται πως το πιάσαμε από εκεί που το αφήσαμε. Αν εξαιρέσουμε τις μάσκες δεν έχει αλλάξει κάτι. Η ψυχαγωγία είναι κάτι που χρειαζόμαστε και έρχεται φυσιολογικά στη ζωή μας, δεν έχει αλλάξει κάτι στον τρόπο που θα διασκεδάσει κάποιος.
Ε.Κ.: Ποια είναι Χριστούγεννα που σας έχουν μείνει ανεξίτηλα;
Γ.Χ.: Τα πρώτα Χριστούγεννα που θυμάμαι είναι αυτά που οι γονείς μου μου πήραν το «ιερό δισκοπότηρο» έναν εκσκαφέα και είχα τρελαθεί. Στην ενήλικη πλέον εποχή είναι τα πρώτα Χριστούγεννα που είχα το γιο μου σπίτι με την γυναίκα μου αλλά και όταν έφτασε 3 χρονών που άρχισε να καταλαβαίνει πια και ήταν πολύ ωραία.
Ε.Κ.: Εκτός από το Μέγαρο Μουσικής με τι άλλο ασχολείσαι αυτή την εποχή
Έχει κυκλοφόρησε το πρώτο μου βιβλίο από τις εκδόσεις Χρονικό με τίτλο «Κόμεντι Σκρίπτα».
Πληροφορίες:
Aπό 4 Δεκεμβρίου 2021 έως 9 Ιανουαρίου 2022
Πολυχώρος Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τιμές εισιτηρίων: € 8,00 (προπώληση έως 30/11) – € 10,00 (από 1/12)
Για πληροφορίες : www.megaron.gr
Πληροφορίες για τις δράσεις του Γιώργου Χατζηπαύλου: www.xatzi.gr